Openluchtmuseum De Spitkeet laat het wonen, leven en werken op de arme Fries-Groningse heide in de periode van 1800 tot 1950 zien. In het openluchtmuseum worden jaarlijks veel activiteiten georganiseerd. Het museum trekt ongeveer 20.000 bezoekers per jaar. Al deze activiteiten worden uitgevoerd door de beheerster en een grote groep van ruim 80 vrijwilligers.
Het bestuur van Openluchtmuseum De Spitkeet is wettelijk verantwoordelijk voor de organisatie en draagt zorg voor het nastreven van de doelstellingen. Het bestuur werkt op afstand volgens een coördinatiereglement, waarin ook de mandatering is geregeld voor de nieuw aan te stellen coördinator.
Meer informatie over het museum is te vinden op deze website.
Op de site staat ook het beleidsplan.
Voor het Openluchtmuseum De Spitkeet zijn wij op zoek naar:
een museum coördinator
(20 – 24 uur per week)
Wat ga je doen
- Je bent verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en de interne organisatie.
- Je hebt de dagelijkse leiding en indien nodig help je mee met de uitvoerende werkzaamheden.
- Naast de zorg voor de collectie zet je in op vernieuwing en richt je je op de toekomst van het museum, dit doe je in nauwe samenwerking met de commissie collectie en registratie.
- Je rapporteert richting het bestuur en stelt de meerjarenbeleidsplannen en jaarlijkse werkplannen op, inclusief de begrotingen.
- Je draagt zorg voor het personeelsbeleid binnen het museum. Je coacht en motiveert alle medewerkers, betaald en onbetaald, op basis van gelijkwaardigheid.
- Je bent mede met de beheerster het aanspreekpunt voor de vrijwilligers.
- Je bent verantwoordelijk voor het museumbeleid en de taken die hieruit voorvloeien, zoals beheer collectie, onderhoud terrein en gebouwen.
- Je coördineert en zorgt voor een goede afstemming alle activiteiten van het museum, waarbij het horecagedeelte een belangrijke rol speelt.
- Je werkt mee aan een gastvrije sfeer voor bezoekers, scholen, professionals en stakeholders in het museum.
Dit breng je mee
- Je beschikt over HBO werk en -denkniveau.
- Je hebt ervaring in een gelijkwaardige leidinggevende functie in een museale/culturele omgeving met veel vrijwilligers.
- Je hebt affiniteit met erfgoed.
- Je hebt ervaring met het opstellen van projectplannen en jaarplannen inclusief begrotingen.
- Je hebt ervaring met en kennis van het aanvragen van projectsubsidies.
- Je hebt ervaring met relatienetwerkbeheer (subsidiegevers, gemeenten, provincie, het erfgoedveld, leveranciers, enzovoort).
Dit vragen wij
- Je spreekt duidelijke verwachtingen uit en stimuleert en coacht medewerkers en vrijwilligers (coachend leidinggeven). Je staat stevig in je schoenen en hebt een groot empathisch vermogen.
- Je bent allround communicatief sterk. Je kunt je zowel in gesprek als op papier helder verwoorden. Je bent open en flexibel en schakelt makkelijk in contacten tussen de verschillende lagen in de organisatie.
- Je hebt een probleemoplossend en organisatorisch vermogen.
Dit bieden wij
Een werkplek volop in ontwikkeling, waar je de ruimte hebt om samen met het bestuur, de medewerkers en vrijwilligers keuzes te maken en een stip op de horizon te formuleren!
De aanstelling is voor 20-24 uur per week, de functie is gewaardeerd in de functie is gewaardeerd in schaal 10 van de Museum CAO. Het betreft in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Solliciteren of meer weten?
Herken jij je in het gevraagde profiel en ben je enthousiast geworden? Stuur dan je motivatie en CV dan vóór 30 juni 2023 door een e-mail te sturen aan coordinator@despitkeet.nl Voor inhoudelijke vragen over de functie staat Jetty de Vries je graag te woord. Jetty is bereikbaar via 06- 52 102 331.